dc.contributor.author |
Torun, Fatma |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-26T07:20:37Z |
|
dc.date.available |
2021-03-26T07:20:37Z |
|
dc.date.issued |
2011 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1768 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışma, oyunla desteklenmiş çocuk hakları öğretiminin, öğrencilerin
akademik başarılarına, öğrenilenlerin kalıcılığına ve çocuk haklarına ilişkin
tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, 2010-2011 öğretim yılında Adıyaman ili merkez
ilçede bulunan 50. Yıl İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören beşinci sınıf öğrencileri
arasından seçilmiştir. Araştırmada, öntest puan ortalamaları birbirine denk olan iki
sınıftan 5-B sınıfı öğrencileri deney grubu, 5-A sınıfı öğrencileri kontrol grubu
olarak belirlenmiştir. Araştırma 27’si deney grubu ve 29’u kontrol grubu olmak
üzere toplam 56 öğrenci ile yürütülmüştür.
Öğretim süreci, deney grubunda MEB tarafından yapılandırmacı öğretim
yaklaşımına göre hazırlanmış olan öğretmen kılavuz kitabında yer alan etkinlikler
doğrultusunda gerçekleştirilmiş ve araştırmacı tarafından ünitenin kazanımlarına
uygun hazırlanan eğitsel oyunlarla desteklenmiştir. Kontrol grubunda ise öğretmen
kılavuz kitabı doğrultusunda öğretim gerçekleştirilmiş ve ek bir etkinlik
yapılmamıştır.
Araştırmada öntest–sontest kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Veri
toplama aracı olarak öğrencilerin akademik bilgilerini ölçmek için araştırmacı
tarafından başarı testi hazırlanmıştır. Uygulama öncesi ve sonrası öğrencilerin çocuk
haklarına yönelik tutumlarındaki değişimi belirlemek için Kepenekçi (2006)
tarafından geliştirilen “Çocuk Hakları Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın
nitel verilerini elde etmek için deney grubu öğrencilerine oynatılan her oyundan
sonra günlük yazdırılmıştır. Araştırmaya katılan gruplara uygulama öncesi öntest, uygulama sonrası sontest, uygulamanın bitiminden 30 gün sonra kalıcılık testi
uygulanmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS programı kullanılarak bağımlı ve
bağımsız gruplar t-testi ile analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi ile
çözümlenmiştir.
Araştırmada elde edilen istatistiksel sonuçlar, oyunla desteklenmiş öğretimin
yapıldığı deney grubu öğrencileri ile yapılandırmacı öğretimin uygulandığı kontrol
grubu öğrencilerinin denel işlem öncesi akademik başarıları ve çocuk haklarına
yönelik tutumları arasında anlamlı bir fark bulunmadığını ortaya çıkarmıştır. Denel
işlem sonrası ise deney grubu ile kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları ve
çocuk haklarına yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark ortaya
çıkmıştır. Ancak, denel işlemden 30 gün sonra yapılan kalıcılık testinde her iki
grubun sontest ile kalıcılık testleri arasında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir.
Araştırmanın nitel kısmını oluşturan günlükler incelendiğinde, öğrencilerin
oyun oynarken çok eğlendikleri, mutlu oldukları ve heyecanlandıkları belirlenmiştir.
Ayrıca öğrencilerin oyunlar sayesinde dersi ve dersin öğretmenini daha çok
sevdikleri ve oynayarak öğrendikleri sonucu ortaya çıkmıştır. |
tr |
dc.description.abstract |
The aim of this study is to determine effect of children’s rights education
supported by games on academic success of students, permanence of the knowledge
learned and their attitudes related to children’s rights.
The study group of the research was selected from among fifth grade students
studying at 50. Year Primary School located in Adıyaman province and center
district in the academic year 2010-2011. Students of 5-B class were determined to be
the experimental group while students of 5-A group were determined to be the
control group for the research and pre-test point average of both classes were equal.
The study was conducted with the participation of a total of 56 students. 27 of these
students were within the experimental group while 29 of them were within the
control group.
Education process was realized in the experimental group according to
activities provided in teacher’s guidebook prepared by the Ministry of National
Education according to constructivist teaching method and was supported by
educational games prepared by the researcher according to unit attainments. The
teacher provided education according to teacher’s guidebook in the control group and
did not organize any additional activity.
Pre-test final-test control group pilot model was used in the research. The
researcher prepared a success test as a data collection tool in order to measure
academic knowledge of students. “Children’s Right Attitude Scale” developed by
Kepenekçi (2006) was used to determine attitudes of students towards children’s
rights before and after the application. A diary was written after each play played by students within the experimental group in order to obtain qualitative data for the
research. The group participating in the research was applied a pre-test before the
application, a final test after the application and a permanence test 30 days after the
end of the application. Quantitative data obtained were analyzed by t-test according
to dependent and independent groups by using SPSS program. Qualitative data were
analyzed by content analysis.
Statistical results obtained as a result of the research determined that there
was not a meaningful difference between the academic success of experimental
group students who were subject to education supported by the games and control
group students who were subject to constructivist education before pre-test
application and their attitudes towards children’s rights. After the final-test
application, it was seen that there was a meaningful difference in favour of
experimental group between the academic success and attitudes towards children’s
rights of the test group and the control group. However, in permanence test
performed 30 days after the final-test application, no meaningful difference was
observed between final test and permanence test of both groups.
When diaries constituting the qualitative part of the research were examined,
it was seen that the student had better times, became happy and excited while they
were playing. It was also revealed that the students loved the course and the teacher
of the course more than they used to do owing to the play. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr |
dc.subject |
Oyun yöntemi |
tr |
dc.subject |
Çocuk hakları |
tr |
dc.subject |
Sosyal bilgiler |
tr |
dc.subject |
Başarı |
tr |
dc.subject |
Tutum |
tr |
dc.subject |
Game Method |
tr |
dc.subject |
Children’s Rights |
tr |
dc.subject |
Social Studies |
tr |
dc.subject |
Success |
tr |
dc.subject |
Attitude |
tr |
dc.title |
Çocuk hakları öğretiminde oyun yönteminin başarıya, kalıcılığa ve tutuma etkisi |
tr |
dc.type |
Thesis |
tr |
dc.contributor.firstauthorID |
38723 |
tr |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-2701-7377 |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı |
tr |