dc.contributor.author |
Altınbaş, Yasemin |
|
dc.contributor.author |
Derya İster, Emine |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-18T06:51:32Z |
|
dc.date.available |
2021-03-18T06:51:32Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.issn |
2458-9179 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1741 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Vakaya Dayalı Öğretim tekniği (VDÖ) doğrultusunda planlanan Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersinde hemşirelik öğrencilerinin vaka sunumları öncesi VDÖ tekniğine yönelik görüşlerinin niteliksel araştırma yöntemi kullanılarak belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Kalitatif nitelikteki bu araştırmada 91 öğrenci rastgele örneklem yöntemi yoluyla 13 gruba ayrılmıştır. Her bir öğrenci grubuyla vaka sunumu öncesi yarı yapılandırılmış görüşme formu ile odak grup görüşmesi yapılmış ve görüşme içerikleri betimsel analiz ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersini alan öğrencilerin VDÖ’ye ilişkin görüşleri 4 ana tema ve 10 alt temada açıklanmıştır. Ana temalar; 1) VDÖ Tekniğine İlişkin Bilgi 2) Grup Çalışması Deneyimi 3) Bir Cerrahi Vakası Sunmak 4) İyi Bir Vaka Sunumu olarak tanımlanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin eğitiminde VDÖ tekniği ile bilginin daha kalıcı olarak elde edileceği ve bu sürecin onları hemşirelik mesleğine hazırlayacağı ortaya çıkmıştır. |
tr |
dc.description.abstract |
Aim: The aim of this research is to determine the views of nursing students about CBT technique using the qualitative research method in case of Surgical Diseases Nursing lesson planned in accordance with the Case Based Teaching technique.
Materials and Methods: In this qualitative study, 91 nursing students were divided into 13 groups by random sampling method. A focus group interview was conducted with each group of students before case presentation experience with semi-structured interview form, interview contents were analyzed via descriptive analysis.
Results: The pre-presentation experiences of students reflected in case presentations specific to surgical cases are explained in 4 main themes and 10 sub-themes. Main themes are; 1) Information About CBL 2) Group Work Experience (Facilitators, Difficulties), 3) Presenting a Surgical Case (Advantages, Emotional State), 4) Good Case Presentation (Features of Case Presentation, Student to Present the Case, Source Selection and Expectations).
Conclusion: Nursing students were of the opinion that the knowledge will be obtained more permanently with the CBT technique and this process will prepare them for the nursing profession. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Hemşirelik |
tr |
dc.subject |
Öğrenci |
tr |
dc.subject |
Vakaya dayalı öğrenme |
tr |
dc.subject |
Nursing |
tr |
dc.subject |
Student |
tr |
dc.subject |
Case-based learning |
tr |
dc.title |
Hemşirelik öğrencilerinin vakaya dayalı öğretim tekniğine ilişkin görüşleri: nitel bir çalışma |
tr |
dc.title.alternative |
Nursing students' views on the case-based teaching technique: a qualitative study |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.firstauthorID |
51858 |
tr |
dc.contributor.firstauthorID |
43860 |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Anabilim Dalı |
tr |
dc.contributor.department |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı |
tr |
dc.identifier.endpage |
303 |
tr |
dc.identifier.issue |
3 |
tr |
dc.identifier.startpage |
295 |
tr |
dc.identifier.volume |
6 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi |
tr |