Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri dersi 5. Sınıf ‘‘Işığın ve Sesin
Yayılması’’ ünitesinin buluş yoluyla öğretiminin öğrencilerin derse ilişkin
akademik başarılarına ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Bu amaç
çerçevesinde araştırma ‘yarı deneysel desen kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar
yarıyılında Doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir ilçe ortaokulunun
öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda buluş yoluyla öğrenme
stratejisine göre hazırlanmış ders etkinlikleriyle öğretim yapılırken,
kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Uygulama
7 hafta toplam 28 saat sürmüştür. Araştırmada akademik başarı testi ve
fen bilimlerine yönelik tutum ölçeği olmak üzere iki farklı ölçme aracı ile
veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin akademik başarıları
arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu
görülmüştür. Fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına bakıldığında ise,
buluş yoluyla öğrenme stratejisine göre öğrenim gören deney grubu
lehine istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu ortaya çıkmıştır. Verilerden
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisinin akademik başarıyı arttırmada ve
öğrencilerin derse olan tutumlarında olumlu etkisi olduğu sonucuna
varılmıştır.
The purpose of this research is to determine the academic success and
attitudes of students attending 5th grade science course in the unit
"propagation of light and sound" through discovery learning. In this
framework, the research was carried out using the quasi-experimental
design. This research was realized at a secondary school in spring term in
Eastern part of Turkey in 2015-2016 academic year. In the experiment
group, discovery learning strategy was used while teaching and the
activities were prepared related to it and no intervention was made to the
control group. The application lasted in 7 weeks total 28 hours. In this
research, data were collected by using two different measuring
instruments, namely academic achievement test and scale of attitudes
towards science. As a result of the research; it was found that there was a
statistically significant difference between the academic achievements of
the students in favor of the experimental group. When we look at
attitudes towards science, it is seen that there is a statistically significant
difference in favor of the experimental group in which learning takes
place with discovery learning. From the data, it was concluded that the
discovery learning teaching strategy had a positive effect on academic
achievement and the attitudes of the students to the science lessons.