Matematiksel modelleme, matematik eğitimi ile verilmeye çalışılan tüm
temel becerilerin gelişmesine önemli katkı sağlayacağı düşünüldüğü için
matematik dersi öğretim programlarında ve dünyadaki matematik
eğitimi reform çalışmalarında yer almaktadır. Matematiksel modelleme
süreci öğrenenler için zor bir süreç olabilmektedir. Bu süreç için teknoloji
gerekli bir araç olarak belirtilmektedir. Ancak alanyazında teknolojinin
matematiksel modelleme sürecine etkisinin nasıl olduğunun ayrıntılı
olarak açıklanması gerektiği ve bu tür araştırmaların olmadığı ifade
edilmektedir. Bu bağlamda, araştırmanın amacı matematiksel modelleme
sürecinin teknoloji ile desteklenen ve desteklenmeyen ortamlarda nasıl
şekillendiğini incelemektir. Çalışmada, matematiksel modelleme süreci
Stillman, Galbraith, Brown ve Edward (2007) tarafından ortaya konulan
süreç modeli dikkate alınarak incelenmiştir. Bu araştırma eylem
araştırması olarak desenlenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını 33 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Veri analizi, veri toplama süreciyle eş zamanlı
olarak yürütülmüştür. Süreçte katılımcıların düşüncelerini birbirine sesli
olarak aktardığı bir ortamın olması, yazılı çözüm kağıtları, grupların
çözümlerini içeren ekran kayıtları, gözlem notları ve grup üyeleriyle
yapılan ayaküstü mülakatlar öğretmen adaylarının modelleme
sürecindeki zihinsel süreçlerinin ortaya çıkarılmasında etkili bir rol
oynamıştır. Bu çalışmanın, teknolojinin modelleme sürecine etkisini,
teknoloji ile desteklenen ve desteklenmeyen ortamlarda sınayıp ortaya
çıkan farkları betimlemesi bakımından alana katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Mathematical modeling take place in mathematics curriculums and just
like in reforms of mathematics education around the world since it is
thought that would make significant contributions to the improvement of
all the basic skills which is attained with mathematics education in an
effort. Mathematical modeling of daily-life situations is a process that
may be difficult for learners. Technology is considered a necessary tool for
this complex mathematical modeling cycle. Yet, it is stated in the
literature that it is necessary to explain how technology affects the
mathematical modeling process and such research is not available. In this
context, the purpose of this research is to study how mathematical
modeling process is shaped in environments aided or not aided with
technology. The mathematical modeling process in the study was
examined in consideration of the process model introduced by Stillman,
Galbraith, Brown and Edward (2007). The research was designed as
action research. The participants of the study were 33 pre-service
teachers. The data analysis was performed synchronously with the data
collection process. The fact that the environment enabled the participants
to communicate thoughts to each other vocally; written solution papers;
screencasts that include groups’ solutions; observation notes; and onelegged interviews with group members played an active role in revealing
pre-service teachers’ mental processes during modeling. It is thought that
this study would contribute to the field due to testing technology’s effect
on the modeling process in environments aided and not aided with
technology and describing the differences observed.