Söylem çözümlemesi yönteminin konuşma becerisi üzerine etkisini araştırmak üzere yapılandırılan bu çalışmada üst düzey düşünme becerilerini kazandırmak, söylem çözümlemesi yöntemi ile bunların konuşma eğitiminde kullanarak nasıl geliştirebileceğini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmada eş zamanlı karma desen gereği, nitel ve nicel araştırma ve çözümleme yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Öntest-sontest uygulamalarının yapıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, 20 kişilik 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, metne dair geliştirilen açık uçlu sorular, gözlem formu, görüş formu ve anket kullanılmıştır. Veri çözümlemesinde, t-testi, korelasyon ve içerik çözümlemesi kullanılmış, değerlendirme formu verileri Likert ölçeğine göre derecelendirilerek hesaplanmış, grafikler halinde sunulmuştur. Yapılanan alizlerde t-test sonuçlarında p, 000 düzeyinde anlamlı farklar ortaya çıkmış, korelasyon analizinde konuşma becerisinin uygulandığı metinler arasında ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Gözlem formlarında belirlenen ölçütlere dair öğrenci puanlarının her çalışma sonrasında artan bir seyir izlediği yine bulgulara yansımıştır. 7 hafta boyunca toplam 23 ders saatinde 8 metin merkeze alınarak yapılan bu çalışmada söylem çözümlemesi yönteminin anlama becerisi ile koşut olarak konuşma becerisini geliştirdiği, öğrencilerin hem bilişsel hem de duyuşsal alan gelişimlerine olumlu etkide bulunduğu, bunların da öğrenci konuşma uygulamalarına, metinlere dair sorulara verdikleri yanıtlara, anket ve görüşme formlarına yansıdığı, öğrencilerin söylem çözümlemesi uygulamaları ile metin işlendikçe, çözümleme ve konuşma becerilerinde ilerleme kaydedildiği gözlemlenmiştir.
The aim of this study is to investigate the effects of discourse analysis method on speaking skill. Moreover, it is aimed to develop higher order thinking skills by using discourse analysis method to improve speaking skills. In the study, qualitative and quantitative research and analysis methods were used together due to the simultaneous mixed design. The study group of this research consists of sixth grade students. Open-ended questions for texts, evaluation form, opinion form and questionnaire developed were used as data collection instruments. In data analysis, t-test, correlation and content analysis were used. The data gathered through observation forms were graded by using Likert scale and presented in graphs. Significant differences were found in the t-test results at the level of p, 000 and in correlation analysis, correlation was found between the texts through which speaking skills were assessed and evaluated. It was also reflected on the observation forms that student performance showed an increasing course after each study. In the process, 8 texts were used as material for a total of 23 lessons during 7 weeks. As a result, it was found that discourse analysis method develops speaking skills in parallel with the comprehension skills and the method has a positive effect on both cognitive and affective development. These findings were observed in students’ speaking activities, in their answers to questions about the texts, questionnaires and interview forms. As the texts were examined by using discourse analysis method, gradual development and progress in analysis and speaking skills have been observed in students.