Bu çalışmanın amacı Rasim Özdenören’in hikâye kitaplarındaki gelenekmodernizm çatışmasını incelemektir. Yazarın eserleri ile ilgili bugüne
kadar yapılan çalışmalarda, hikâyeleri bu tematik bakış açısı ile
değerlendirilmemiştir. İlk hikâyesini 1957’de kaleme alan Rasim
Özdenören, 2009’a kadar on hikâye kitabı yazmıştır. Yaklaşık yarım asırdır
hikâye yazmaya devam eden yazar, 1970 sonrası Türk hikâyeciliğinin
önemli isimlerindendir. Çalışmada, gelenek-modernizm kavramlarının
genel değerlendirilmesi ve yazarın hikâyelerindeki gelenek modernizm
çatışması yer almaktadır. Türk edebiyat ve sanatının son elli yılında öykü
ve denemeleriyle mühim bir yeri olan Rasim Özdenören, eserlerinde
geleneğe yaslanıp yeniliği ve değişimi özgün bir şekilde anlatan
yazarlarımızdandır. Yazar, ilk hikâyelerinde “değerlerinden koparılmış ve
özellikle modern kentlerin varoşlarında kıstırılmış, hayata tutunamamış
bireyin” hayatından yola çıkmış, sonraki hikâyelerinde ise giderek aileyi ve
toplumu da içine alan bir bakış açısıyla “Batılılaşma” ve “modern hayat”
kavramlarını sorgulamıştır.
This study was written in order to analyze the conflict between tradition
and modernism in Rasim Özdenören’s story books. His stories have not
been evaluated through this thematic perspective in the studies on the
author’s works. Rasim Özdenören having written his first story in 1957
wrote 10 story books until 2009. The author going on writing stories for
about a half century has been an important story writer in Turkish
literature since 1970. The study consists of a general evaluation of
concepts of tradition- modernism and the conflict between tradition and
modernism in author’s stories. Rasim Özdenören having an important role
in the last 50 years of Turkish art and literature with his stories and essay
is one of our authors stating modernity and change without keeping
away from tradition in his works characteristically. The author firstly
handled lives of “individuals being estranged and especially being trapped
in suburbs of modern cities and could not hold on to the life” but then the
author examined the concepts of “westernization” and “the modern life”
through a perspective including the family and the society in his stories.