Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarına ilişkin algı düzeylerini belirlemek, algı düzeylerini cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından incelemektir. Ayrıca çalışmada öğrencilerin matematiksel üstbiliş farkındalık ve matematiğe yönelik tutum düzeylerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarına ilişkin algı düzeylerini ne derece yordadığı araştırılmıştır. Bu araştırma, betimsel tarama ve ilişkisel tarama (nedensel karşılaştırma ve korelasyonel) modelleri kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu 380 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Matematiksel Üstbiliş Farkındalık Ölçeği, Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği ve Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin algı düzeylerinde cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca, sonuçlar öğrencilerin matematiksel üstbiliş farkındalık puanları ve matematiğe yönelik tutum puanlarının akademik risk alma davranışına ilişkin algı puanlarının anlamlı yordayıcıları olduğunu göstermiştir.
The aim of this research was to determine perception levels of secondary school students on mathematics-oriented academic risk taking behaviors and also investigate their perception levels in terms of gender and grade level variables. Morever, it was investigated the extent to which students’ mathematical metacognition awareness levels and attitude towards mathematics levels predict perception levels on mathematics-oriented academic risk taking behaviors in the research. This research was designed using descriptive survey and associational survey (casual-comparison and correlational) models. The research group comprised 380 secondary school students. The data of the research were collected with Personal Information Form, Mathematical Metacognition Awareness Scale, Attitudes towards Mathematics Scale and Mathematics-Oriented Academic Risk Taking Scale. As a result of the research it was established that there was statistically significant differences on the perception scores of the students in terms of gender and grade level variables. Moreover, the results showed these students’ mathematical metacognition awareness scores and attitude towards mathematics scores were significant predictors of perception scores on academic risk taking behavior.