Tekstil sektörü içinde yer alan halı imalatı yapan fabrikalar, ülke ekonomisinde önemli bir yer tutmaktadır. Rekabetin gittikçe arttığı günümüzde memnuniyet düzeyi yüksek müşterilere sahip olan bir işletme, rekabet avantajı elde etmekte ve kârlılığını artırmaktadır. Bununla birlikte iç müşteri olarak adlandırılan çalışanların, psikolojik sermaye düzeyleri ve iş tatmin durumları işletmenin hedeflerini gerçekleştirme konusunda etkili olan hususlardandır.
Araştırmanın amacı, Gaziantep İkinci Organize Sanayi Bölgesinde faaliyet gösteren halı fabrikalarında çalışanların psikolojik sermaye düzeylerini belirlemek ve iş tatmin durumlarını tespit etmektir. Öte yandan çalışanların psikolojik sermaye düzeylerini oluşturan boyutlarla, iş tatminini oluşturan boyutlar arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya konulması gerçekleştirilen araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Araştırma bağlamında psikolojik sermaye ile iş tatmini arasındaki ilişki parametrik olmayan testler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda halı fabrikalarında çalışanların psikolojik sermaye düzeylerinin ve iş tatmin düzeylerinin “yüksek” bir seviyede olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan korelasyon analiz sonucunda ise, halı fabrikalarında çalışanların psikolojik sermaye düzeyleriyle iş tatmin durumlarını açıklayan boyutlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
Factories manufacturing carpets within the textile industry have an important place in the national economy. Nowadays, where competition is increasing, an enterprise with a high level of customer satisfaction achieves competitive advantage and increases its profitability. However, the level of psychological capital levels and job satisfaction of the employees who are called internal customers are among the issues that are effective in realizing the objectives of the enterprise.
The aim of the study is to determine the psychological capital levels of the employees working in the carpet factories in Gaziantep Second Organized Industrial Zone and to determine their job satisfaction status. On the other hand, the other aim of the study is to determine whether there is a relationship between the dimensions that constitute the psychological capital levels of the employees and the dimensions that constitute the job satisfaction. In the context of research, the relationship between psychological capital and job satisfaction were analyzed using non-parametric tests.
At the end of the study, it was found that psychological capital levels and job satisfaction levels of the employees working in carpet factories were at a high level. In addition, as a result of the correlation analysis, it was found out that there was a statistically significant relationship between the dimensions of psychological capital levels of the carpet factory workers and the ones explaining job satisfaction.