Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim düzeyi müzik eğitiminde kullanılan
okul çalgılarının ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan sorunların
belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemini Kayseri ilinde bulunan merkez
ilçelerdeki, MEB’e bağlı devlet okullarında müzik dersini yürüten müzik
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yönteminden
faydalanılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonunda,
ortaöğretim düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul çalgılarının öğretim
programını gerçekleştirme konusunda yetersiz kaldığı, müzik derslerinde
kullanılan çalgıların çok kısıtlı olduğu, öğretmenlerin ve öğrencilerin
ortaöğretim düzeyi müzik derslerinde kullanılması amacıyla blok flüt
dışındaki çalgıları edinmekte güçlük çektikleri öte yandan derslerde
kullanılacak olan farklı okul çalgılarının müzik derslerine olan ilgiyi
arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, orta öğretim
düzeyi müzik derslerinin çalgı eğitimi boyutu açısından
gerçekleştirilebilmesi için öğrenciler blok flüt dışında kullanabilecekleri
okul çalgılarına yönlendirilmeli, çalgı edinebilmeleri için veli ve okul
idaresinin desteği alınmalı ve öğrencilerin farklı okul çalgılarına karşı
beğenileri arttırılmalıdır.
The purpose of this research is to determine the school instruments used
in secondary school music education and to identify the problems
encountered in teaching of these instruments. Music teachers who work
in state schools affiliated to MNE in Kayseri province constitutes the
population of the research, and the sample is constituted of music
teachers who conduct music lessons in public schools in the central
provinces of Kayseri. Semi-structured interview technique was used in the
study. In the analysis of the data, the descriptive analysis method was
used and the findings were interpreted. In this study, it was found that
instruments used in secondary schools’ music lessons are inadequate to
implementation of the curriculum; the instruments used in music lessons
were very limited; teachers and students had difficulty in accessing
instruments other than block flute for using music classes in secondary
schools, on the other hand using different school instruments in the
classes were found to increase the interest in music lessons. In line with
these results, to perform the secondary education level music course in
terms of instrument education dimension, the students should be guided
to use school instruments apart from block flute; the support of parents
and the school administration should be obtained for making students to
get the instruments and the students’ appreciation towards different
school instruments should be increased.