Bu çalışmanın amacı; ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretmenliği programını tercih etme nedenlerini, programdan beklentilerini belirlemek ve bunlar arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Betimsel tarama modelinin benimsendiği bu nitel çalışmadan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma, 2013-2014 öğretim yılı bahar döneminde Kastamonu Üniversitesi ilköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören 102 dördüncü sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının tercih sebepleri içsel ve dışsal faktörler olarak ikiye ayrılmıştır. Adayların programı tercih nedenlerinin, daha çok aile, üniversiteye giriş sınavından aldığı puan, öğretmenlerinin etkisi gibi dışsal faktörlere bağlı olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının programdan beklentileri mesleki gelişim, akademik gelişim ve sosyal gelişim temalarında toplanmaktadır. En çok öne çıkan tema olan mesleki gelişim temasında özellikle matematik öğretimi becerisi kazanma alt kategorisi vurgulanmıştır. Tercih nedenleri ile beklentilerin karşılıklı analizi, tercihleri dışsal nedenlere bağlı ve matematik öğretim becerisi kazanma beklentisi içinde olan adayları ön plana çıkartmaktadır. Benzer olarak, matematiği sevdiği için (içsel neden) programı tercih eden adaylardan büyük çoğunluğunun matematik öğretim becerisi kazanma beklentisine sahip olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this study is to determine middle school teacher candidates’ reasons for and expectations from mathematics education program and to reveal relations between them. Being descriptive in nature, the data obtained in the current study is analyzed through content analysis. The study is conducted with 102 students in their final year in the department of mathematics education at Kastamonu University during the academic year of 2013-2014. According the results, teacher candidates’ reasons for their program choice were divided into two: Internal factors and external factors. Their reasons were mainly attributed to external factors such as family, the score obtained in the university entrance examination, and effect of the past teachers. Teacher candidates’ expectations were gathered under the themes of professional improvement, academic improvement, and social improvement. The most emphasized theme, professional development mainly stressed out the sub-theme of gaining of mathematics teaching skill. A comparative analysis of reasons and expectations brought forward teacher candidates who selected the program due to external reasons and who possessed the expectancy of gaining of mathematics teaching skill. Similarly, it is also determined that a majority of the teacher candidates who select the profession because of mathematics interest (internal factor) also carried the expectancy of gaining of mathematics teaching skill.