Bu çalışmanın amacı, Türkiye‘de güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerindeki bireysel ses eğitimi derslerinde, ses değişimi ve gelişimi (mutasyon) döneminde olan öğrencilere hangi eserlerin öğretildiğini, öğretilirken karşılaşılan problemlerin ve çözüm önerilerinin neler olduğunu saptamaktır. Betimsel nitelik taşıyan bu araştırma Türkiye’deki Güzel Sanatlar Liseleri 12. sınıf bireysel ses eğitimi dersine giren öğretmenler ile alan uzmanı öğretim elemanlarının görüşleri ile şekillenmiştir. Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde Bireysel Ses Eğitimi derslerinde öğretilen eserlerin hangileri olduğu ve düzeylerini belirlemek amacıyla tarama modeline dayalı açık uçlu anket uygulanmıştır. Araştırmada bireysel ses eğitimi dersi için seçilen repertuvarın henüz sesini kullanma bilinci yerleşmemiş öğrencinin yaşına ve seviyesine uygun olmasının, sesin oluşumunu sağlayan organların ve bölgelerin eşzamanlı ve uyumlu kullanılmasının, doğru soluk alarak konuşma ve şarkı söylemede sesini güzel ve etkili kullanmanın, ses sağlığını korumanın ses eğitiminde önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of this study is to determine which works are taught to the students who are in voice change and development (mutation) period in individual voice training courses in the department of music in fine arts high schools in Turkey and to determine what the problems encountered during the teaching and the solutions to them are. This study is a descriptive study that analyze the present situation. The study was shaped by the opinions of teachers who give 12th-grade individual voice training course in Fine Arts High Schools in Turkey and by the opinions of expert lecturers. An open-ended questionnaire based on the screening model was applied to determine which works are taught in Individual Voice Training Courses in the Department of Music in Fine Arts High Schools, and their levels. In the study carried out, it has been concluded that the appropriateness of the repertoire chosen for the individual voice training course according to the age and level of the student whose sense of using his/her voice has not been established yet, the simultaneous and consistent use of organs and regions ensuring the voice formation, beautiful and effective use of the voice while speaking and singing by taking breath correctly, and the protection of voice health are important in voice training.