Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin aile katılımına yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma Afyon il merkezinde yer alan farklı sosyo-ekonomik düzeylere sahip 9 devlet ilkokulunda görev yapmakta olan 100 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan 4 açık uçlu sorudan oluşan anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin çoğu aile katılımının yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğu akademik ya da sosyal açıdan istenilen düzeyde olmayan öğrencilere sahip ailelerin okuldan uzak kalmaya çalıştıklarını; öğretmenin işine müdahale etmeye çalışan aileler olduğunu; kentsel bölgelerde aile katılımının daha çok önemsendiğini ifade etmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin çoğu sınıf içi aile katılımına sıcak bakmadığını belirtmiş bunun yanı sıra öğretmenlerin bir kısmı sınıf içi aile katılının zararlı olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin aile katılımında yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri ise öğretmenlerin aile katılımına ilişkin bilgi sahibi olmamalarından kaynaklanan sorunlar, ailelerin çocuklarına olan yaklaşımlarından kaynaklanan sorunlar, ailelerin programa ilişkin yeterince bilgi sahibi olmamalarından kaynaklanan sorunlar ve genel sorunlar şeklinde dört tema altında toplanmıştır.
The aim of this study was to analyze the views of classroom teachers about parental involvement. The study employed survey method. The participants were 100 classroom teachers working at nine different public schools in Afyon. The data of the study were collected through a survey questionnaire containing 4 open-ended items. Descriptive analysis was used to analyze the data. In the study it was found that most of the participants regarded parental involvement not sufficient. Majority of the participants reported that those parents whose children are underachievers in terms of either academic achievement or social interactions tried to avoid involving in school work. The other major findings of the study are as follows: parents attempted to intervene school work and in urban areas parental involvement is much more given importance. On the other hand, slightly more than half of the participants reported that they did not have totally positive views about parental involvement and some of them argued that parental involvement was detrimental. Those participants who were found to have positive attitudes towards parental involvement preferred parental assistance for social activities rather than for academic activities. Concerning the views of the participants about the parental involvement in extracurricular activities some of them were found to have negative opinion about it. Those participants who were found to have positive attitudes towards parental involvement for extracurricular activities preferred parental assistance for academic activities. Regarding the problems related to parental involvement the participants reported that they did not have enough information about it. The other problematic areas stated by the participants were about parental approach towards children, parents’ insufficient information about the educational programs and other topics.