Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin damgalama eğilimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma nicel desende oluşturulmuştur. Araştırmada, nedensel karşılaştırma türünden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada damgalama eğilimine dair öğretmen görüşleri taranmıştır. Araştırmaya 655 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yaman ve Güngör (2013) tarafından geliştirilen Damgalama Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, tek boyutlu varyans analizi, Scheffe testi, iki faktörlü Anova analizi, gözenekler arası çoklu karşılaştırma ve Tukey Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin damgalama eğilimleri cinsiyete, eğitim durumuna, kıdeme, medeni duruma, görev yapılan kademeye ve dindar hissetme düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmenler önyargı eğilimlerini, ayrımcılık ve dışlama eğilimlerini, damgalama eğilimlerini azaltabilecek, odak grup çalışması, terapi grupları gibi eğitici ve geliştirici çalışmalara katılmalıdır.
As we consider educators’ responsibility of training new generations healthy, we can say that educators’ stigma tendency is no doubt to inhibit fulfilling this responsibility. In this regard, results about teachers’ views’ on stigma tendency and suggestions are given in this study. The purpose of the study is to determine stigma tendencies of teachers’ by using quantitative research methods. Relational survey model of causal-comparative research type is used in research. Teachers’ views on stigma tendency are surveyed. Research sample is consisted of 655 teachers. Stigma Scale which is developed by Yaman and Güngör (2013) and personal information form which is prepared by researchers is used for data collection. Independent samples t-test, one way Anova, Scheffe test, two-way Anova, multiple comparison analysis between the pores, and Tukey test was used by analyzing of collected data. According to research results; teachers’ stigma tendencies are significantly different according to gender, educational status, seniority, marital status, school type of teachers’ studying, level of religious feelings. Teachers should participate to focus groups, therapy groups and so on to reduce discrimination, prejudice and stigma tendency of their own.