İletişimin tam olarak gerçekleşebilmesi göndericinin düşüncelerini alıcıya tam olarak aktarabileceği sözcükleri bilme/kullanma yeterliliğini gerektirir. Sözcük dağarcığı ne kadar genişse insanın kendini anlatma ve iletileri anlayabilme yetisi o kadar gelişmiştir. Günlük yaşamda hayatı devam ettirebilecek sayıda sözcük kullanılır. İnsanlar; bilişsel gelişimleri ve entelektüel düşünebilmeleri için kurumsal boyutta, kavram alanlarını genişletici bir eğitime gereksinim duyarlar. Dil derslerinde ders kitaplarındaki sözcükler ve sözcük öğretim yöntemleriyle sınırlı kalınmaktadır. Bu nedenle, ders kitaplarında sözcüklerin, uzun süreli bellekte depolanıp istendiğinde geri çağrılmasını sağlayacak yöntemler olmalıdır. Araştırmanın amacı, Türkçe ders kitaplarındaki sözcük öğretim yöntemlerinin yeterliliğini sorgulamak ve bulgular ışığında önerilecek çalışmalarla alana katkı sağlamaktır. Önce, örneklem olarak alınan 6. Sınıf Türkçe ders kitabındaki sözcük öğretim yöntemleri betimsel olarak sınıflandırılmıştır. Daha sonra, bu kitabı bir sene önce okuyan, Türkiye’nin farklı bölgelerinden örneklem olarak alınan 180 7. Sınıf öğrencisine, bu kitaptan seçkisiz yöntemle belirlenen sözcüklerin anlamlarının irdeleneceği sözcük testi uygulanarak öğrencilerin sözcükleri hatırlama düzeyleri saptanıp bu yöntemlerin etkililiği sorgulanmıştır.
Realising communication requires senders’ vocabulary knowledge to use correct words to transfer their ideas to receivers. The more vocabulary one has the more capable one is to express oneself and to comprehend messages. A little vocabulary is enough for daily affairs, but people need to get vocabulary education officially to improve their cognivite development, and intellectual thinking. This education is limited to the vocabulary in Turkish coursebooks. Therefore, the vocabulary in coursebooks ought to be taught via the methods which enable ones to store it in long term memory and retrieve when needed. This study aims to evaluate Turkish coursebooks in the context of vocabulary teaching methods and to propose activities in the light of findings to contribute to the field. Firstly, the vocabulary teaching methods in the 6th grade Turkish coursebook taken as sample have been classified in a descriptive manner. After that, these methods have been evaluated in the context of retrival levels of students applying a vocabulary test prepared with the words chosen randomly from the 6th level Turkish coursebook to 180 7th grade students from all over Turkey who studied the same book in the previous year to determine the effiency of the methods used.