Bu çalışmada argümantasyon sürecine dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve argüman geliştirme düzeylerine etkisi incelenmiştir. Argümantasyona dayalı kavram karikatürleri etkinlikleri ilköğretim sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Hücre Bölünmeleri Ve Kalıtım” ünitesindeki konulara uyarlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2013-2014 eğitim–öğretim yılında Adıyaman ilindeki bir ortaokulda öğrenim gören toplam 60 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Kontrol gruplu ön-test son-test yarı deneysel desenin kullanıldığı çalışmanın kontrol grubunda (n=30) Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yayınladığı programda önerilen öğretim süreci takip edilirken deney grubunda ise (n=30) bu süreç kavram karikatürleriyle desteklenen argümantasyon etkinlikleri yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 20 maddelik başarı testi ve deney grubundan rastgele seçilen 10 öğrenciyle yürütülen görüşme kayıtları kullanılmıştır. Bunların yanında öğrencilerin doldurduğu argümantasyon çalışma kâğıtları da veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Sonuç olarak deney grubu öğrencilerinin akademik başarısında kontrol grubuna nazaran daha yüksek bir artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin argüman oluşturma kaliteleri açısından özellikle 2. seviyede yoğunlaştıkları, daha üst seviyelerde argüman oluşturmada yetersiz kaldıkları buna rağmen süreçten hoşlandıkları yönünde bulgular da elde edilmiştir.
In this study, it was investigated the effects of argumentation based concept cartoon activities on middle school students’ academic achievements and to examine this teaching activities on their argument developing levels. Argumentation based concept cartoon activities were adapted to “Cell Divisions and Heredity” unit in Science and Technology Course for 8th grade of middle school. Participants were 60 eight grade students in an middle school in Adiyaman in 2013-2014 academic year. In the study was implemented a semi-experimental design by using pre- and post-test control group design and in the experimental group argumentation based concept cartoon activities were used (n=30) while in the control group (n=30), teaching activities based on “2005 Science and Technology Curriculum” were applied. As data collection tools, an academic achievement test consisting 20 items developed by researchers were used as pre- and post-test. Additionally, records of interviews and argumentation worksheets offered to the students were called in and examined. Results showed that there is a higher increase in the academic achievement of experimental group than the control group. Additionally, the students especially intensified in the second level in terms of quality argument and they also like argument developing process despite they have some difficulties in developing arguments at the higher levels.