Türk Eğitim Sistemi, okul öncesinden başlayarak lisanüstü eğitimi de içeren ve bir alt kademeden bir üst kademeye geçişin ağırlıklı olarak çeşitli sınavlar baz alınarak yapıldığı hiyerarşik bir yapıya sahiptir. Kademeler arası geçişle ilgili uygulamaların etkililiğini ve bireyler üzerindeki etkisini anlayabilmek için çeşitli yaş gruplarından farklı eğitim geçmişlerine sahip bireylerin deneyim ve görüşlerine başvurmak önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı; son 50 yıllık dönemde Türk Eğitim Sistemi içinde öğrenim görmüş çeşitli yaş gruplarındann bireylerin kademeler geçişle ilgili deneyim ve görüşlerini inceleyerek gerçekleştirilen uygulamaların etkililiğini ve bireyler üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim araştırma modeline göre tasarlanan bu çalışmanın verileri Balıkesir ve Uşak illerinde ikamet eden ve asgari iki kademe arasında geçiş yapmış, 3 farklı yaş grubunda yer alan toplam 9 kişi ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi katılımcıların kademeler arası geçişte uygulanan sınavların kaçınılmaz olduğunu ancak bireylerin ilgi ve yetenekleri ölçmediğini, öğrenci ve veliler için özel ders, kurs ya da dershane gibi ek külfetler getirdiğini ve okulda gerçekleştirilen eğitim faaliyetlerine olumsuz yansıdığını düşündüklerine işaret etmektedir. Katılımcılar, seçeneklerin daha fazla olduğu sistemlerin uygulanmasının önemine vurgu yapmışlardır.
Since the foundation of the Republic, the Turkish Education System has been hierarchically structured. The hierarchical steps vary from pre-school education to postgraduate levels. The transition amongst those educational stages has mostly depended on various kinds of nation-wide exams. In order to investigate the effectiveness of those practices and to assess how those practices have influenced individuals in the recent past, it is necessary to reach the view points and experiences of individuals from various age groups and educational backgrounds. This study aims to reveal the effectiveness of those educational transition practices and their influences on individuals by means of examining the view points and experiences of people who attended different schooling stages in the last 50 years. This study was designed as a qualitative phenomenological research. Its data was collected through semi-structured interviews carried out with individuals from three age groups residing in the provinces of Balıkesir and Uşak. The analysis of the data reveals that the participants of this study think that the administration of the transition between various educational levels through some nation-wide exams is inevitable, but those examinations are not authentically assessing students’ abilities or skills. Besides, the exams have not only been negatively influencing the formal educational activities in schools but also bringing lots of burdens for students and parents. The participants also emphasised on the necessity of putting new transition systems into practice incorporating various options.