Bu araştırmanın amacı ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul yöneticilerine ilişkin algılarını çizdikleri resimler ve kullandıkları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla öğrencilerden okul yöneticilerini resmeden birer resim çizmeleri ve “okul müdürü” ve “müdür yardımcısına” ilişkin metafor üretmeleri istenmiştir. Kolay ulaşılabilir örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmanın katılımcıları 2012-2013 eğitim öğretim yılında Ankara ili Kazan ilçesinde yer alan iki ayrı ilköğretim okulunun birinci kademe öğrencilerinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin “okul yöneticisi” olarak daha çok okul müdür ve müdür yardımcısını birlikte algıladıkları; okul müdürünü ve müdür yardımcısını en çok odalarında, öğrencilere yakınlık açısından değerlendirildiğinde öğrencilerin karşısında ve olumlu bir durum içerisinde resmettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Resimlerinde benzetme (metafor) kullanan öğrencilerin tümünün olumlu figürler kullandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin okul müdürü ve müdür yardımcısına ilişkin ürettikleri metaforların ise “kişisel özellikler” ve “görevler” kategorileri altında yer aldığı görülmüştür. Okul müdürünün ve müdür yardımcısının kişisel özelliklerine ilişkin en çok üretilen metaforlar “iyi bir insan” kategorisi altında yer alırken; okul müdürünün görevlerine ilişkin en çok üretilen metaforların “yönetim”, müdür yardımcısının ise “eğitme (bilgi verme)” kategorisi altında yer aldığı ortaya koyulmuştur.
The purpose of the present study is to elicit elementary school first level students’ perceptions of the school director through drawings and metaphors. For this purpose, the students were asked to draw a painting depicting the school director and to generate metaphors related to the school director and vice director. The participants of the study were selected through convenience sampling method from two different elementary schools located in Kazan district of Ankara in 2012-2013 school year. In the analysis of the data, content analysis method was employed. The findings of the study revealed that usually the school director and vice director are considered together as the director of a school, they mostly described them in their offices and usually distant from the students and mostly in positive situations. All of the students using metaphors in their drawings made use of positive metaphors. The metaphors generated by the students can be subsumed under the categories of “personal characteristics” and “duties”. The most commonly generated metaphors related to personal characteristics of the directors can be grouped under the category of “good people” and the most commonly generated metaphors in relation to their duties can be grouped under the category of “management” for the school director and “informing” for the vice school director.