dc.contributor.author |
Şahin, Çavuş |
|
dc.contributor.author |
Arcagök, Serdar |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-09T10:54:49Z |
|
dc.date.available |
2020-11-09T10:54:49Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.issn |
1308-9196 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1432 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri düzeyini çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde yapılmış olup, araştırmaya Çanakkale il merkezindeki 20 ilköğretim okulunda çeşitli branşlarda görev yapan 206 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 5’li likert tipi toplam 51 maddeden oluşan “Yaşam Boyu Öğrenme Yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek altı boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS paket programı kullanılmış olup araştırma verileri t testi, aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi, scheffee testi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin cinsiyete göre farklılık göstermediği, mesleki kıdem, branş ve öğrenim durumu değişkenine göre ise öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri düzeyinin alt boyutlarında anlamlı farklılıkların bulunduğu görülmüştür. |
tr |
dc.description.abstract |
The aim of this study is to specify the competences of the teachers related to lifelong learning from several variables. The study is descriptive and conducted by means of descriptive survey model. The sample from the population has been selected by random sampling. The population of the study involves 206 teachers (125 class teachers, 81 branch teachers) in 20 primary schools. The data of the study have been collected by means of “Lifelong Competence Scale”. The scale consists of six dimensions. The scale is five-point Likert rating scale with 51 items. All of the statistical analysis when analyzing the data have been conducted by means SPSS. The data have been analyzed by arithmetic mean, standard deviation, t-test, analysis of variance (Anova) and Scheffe test. The study puts forward that the gender is not an effective variable in the sub dimensions of lifelong learning competence level of the teachers. According to the variable branch of lifelong learning competencies of teachers seniority, status and education, observed that significant differences in the level of the sub-dimensions of scale. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Yaşam boyu öğrenme |
tr |
dc.subject |
Öğretmen |
tr |
dc.subject |
Yeterlikler düzeyi |
tr |
dc.subject |
Lifelong learning |
tr |
dc.subject |
Teacher |
tr |
dc.subject |
Competences level |
tr |
dc.title |
Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi |
tr |
dc.title.alternative |
Examination of the teachers’ lifelong learning competences levels in terms of some variables |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.firstauthorID |
124380 |
tr |
dc.contributor.firstauthorID |
147070 |
tr |
dc.contributor.department |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
tr |
dc.identifier.endpage |
417 |
tr |
dc.identifier.issue |
16 |
tr |
dc.identifier.startpage |
394 |
tr |
dc.identifier.volume |
7 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
tr |