Bu çalışmanın amacı, 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel ve olasılıksal muhakemeleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışma, 167 yedinci sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplamak amacıyla iki test [Matematiksel Muhakeme Testi (MMT), Olasılıksal Muhakeme Testi (OMT)] geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Öğrencilerin her bir testten aldıkları puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon katsayısı (r) hesaplanmıştır. Ayrıca her bir testteki bazı sorulara ilişkin örnek öğrenci cevapları doğrudan aktarılarak tartışılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakemeleriyle olasılıksal muhakemeleri arasında doğru bir ilişki olduğu saptanmıştır.
The current study aims at determining the relationship between seventh graders’ mathematical and probabilistic reasoning. The study was carried out with 167 seventh-grade students. As data collection tool, “Mathematical Reasoning Test (MRT)” and “Probabilistic Reasoning Test (PRT)” were developed and used. In analysing the data, Pearson's correlation coefficient (r) between participants’ scores of each test was computed. Some sample responses of the students regarding some questions in the test were also presented directly. Analysis shows that there is a significant correlation between seventh graders’ mathematical reasoning and probabilistic reasoning.