Dış ticaret küresel rekabette önemli bir olgudur ve bu sektördeki firmalara önemli destekler verilmektedir. Böylece, firmaların, özellikle de ihracat piyasasında, rakipleri karşısında rekabet üstünlüğünü ele geçirmesi sağlanmaktadır. İhracat sektörü ise ekonominin birçok dinamiklerini etkilediği gibi ekonomik kalkınmanın başarılmasında da önemli bir politika aracıdır. Literatürde ki çalışmalar incelendiğinde, kalkınmış bölgelerin ihracattan daha fazla pay aldığı ve dolayısıyla ihracatın kalkınmaya katkı sağlayan önemli bir sektör olduğu görülmektedir. Çalışmada bölgesel kalkınma ile ihracat arasındaki ilişki ve ihracat sektörünü etkileyen faktörler Güneydoğu Anadolu Bölgesi özelinde incelenmekte olup Güneydoğu Anadolu Bölgesinde ihracat yapan firmaların performansını, sorunlarını ve potansiyelini tespit etmeye yönelik 254 firma üzerinde anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anketin büyük çoğunluğu yüz yüze gerçekleştirilmiş olup bir kısmı ise internet ortamında mail aracılığıyla doldurulmuştur. Anket sonucunda elde edilen verilerin analizi SPSS 15.0 for Windows istatistik programı çerçevesinde frekans ve ortalamalar kullanılarak yorumlanmıştır. Çalışma sonunda ihracatçı firmaların özelikle GAP’ın yarattığı maliyet avantajı ile kalkınmaya önemli etkisi olduğu görülmektedir.
Foreign trade is an important phenomenon in global competition and significant support is provided to companies in this sector. So, especially in the export market, firms are given to the opportunity to get the competitive advantage against their competitors. The export sector are affecting many dynamics of the economy and also act as important policy tools for achieving economic development. Literature review show that the developed regions are getting a greater share of the export, and therefore the export appears to be an important sector contributing to development. In this study, the relationship between development and export, and the factors that affect the export sector are examined in the case of the South-eastern Anatolia Region. A survey on 254 companies was conducted in order to find out the performance, potential and problems of the exporting companies in South-eastern Anatolia Region. Vast majority of the survey was conducted face to face, but a portion of it was done through the e-mails on Internet platform. The analysis of the data obtained from the survey is interpreted by using “SPSS 15.0 for Windows” statistical software using frequencies and averages. At the end of this study, it’s seen that exporting companies has significant impact on the development especially with the cost advantage created by the GAP.