Demokratik bir toplumun oluşturulması için demokrasinin temel öğelerini iyi anlamış bireylerin yetiştirilmesi gerekmektedir. Özellikle okullarda verilen demokrasi eğitimi ile bu amaca ulaşılabilir. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin demokrasiyle ilgili algılarını tespit etmektir. Bu amaçla ilköğretim 4-8. ile ortaöğretim 9-12. sınıflar düzeyindeki 270 öğrenciye demokrasiyle ilgili ailede, sınıfta ve tarihte karşılaştıkları örnekleri yazmaları için yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmada içerik odaklı nitel bir yöntem olan fenomenografi veri toplama ve analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemle öğrencilerin demokrasi konusundaki algılarının sistematik bir yolla açıklanması amaçlanmaktadır. Sonuçta öğrencilerin çoğunluğunun ailede kendi fikirlerinin alınmasını, okulda başkanlık seçimlerini, tarihte ise yöneticilerin seçimle belirlenmesini demokrasi konusunda örnek gösterdikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin okulda ve sosyal hayatta kararlara katılma sürecinin desteklenmesi önerilebilir.
It is necessary for a democratic society to educate students who embrace the principles of democracy, and live up to these principles in life. This aim can be reached with the education of democracy especially in schools. The aim of this purpose is to determine the students perception about democracy. For this purpose, a form of semi-structured interview is applied to students from 4th to 8th grade in primary education and from 9th to 12th grade in secondary education. In this form, students are asked to state the examples and events of democratic behavior that they have encountered within their family, school and history. In the scope of the study, interview forms of 270 students are evaluated. As the study is qualitative and content-oriented, phenomenographic data collection and analysis method is used. With this method, it is aimed that students find ways of thinking about democracy and explain in a systematic way. In conclusion, the majority of students give the sample about democracy were; to take their ideas in the family, the presidential elections in the school and the manager selection the history. Suggestions: Students should be provided to participate actively in decision-making processes of school and society management.