Jale Sancak’ın “Sıradan Hayatlar” adlı hikâyesi iç içe geçmiş iki hikâyeden
oluşan çok katmanlı bir yapıya sahiptir. Ana çerçeve, yaşadıklarından yola
çıkarak hikâyesini kurgulayan Güner’i anlatır. Birinci iç hikâye Güner’in
yazma sürecini, ikinci iç hikâye ise Güner’in yarattığı Ömer ve Aslı’nın
yaşadıklarını anlatır. Hikâye, çoklu anlatım, bilinçakışı, üstkurmaca, iç
konuşma, geriye dönüş, imgesel anlatım ve metinlerarasılık gibi
tekniklerle kurgulanmıştır. Olay örgüsü içerisinde serbest çağrışım,
aktarım, yansıtma gibi psikanalitik tekniklerin kullanılabilirliği açısından
uygun haller bulunmaktadır. Aslı, çocukken kendisini tacize uğratan
babasını öldürmeyi planlayan nevrotik bir kişiliktir. Güner’in
üstkurmacayla yazdığı iç öykünün aslında kendi yaşadıklarının bir
yansıması olduğu, bilinçaltındaki travmaların zaman zaman bilinç
düzeyine çıkarak hikâye kişilerine yansımasıyla anlaşılır. Bu çalışmada,
hikâyede kullanılan tekniklerin olay örgüsü, kişiler ve mekân
bağlamındaki çağrışımlarından hareketle, Güner ve Aslı’nın psikanalitik
tahlilleri yapılacaktır. Bu yöntem, Freud’un öğretisi esas alınarak “metin
merkezli” okunan hikâyedeki kahramanlara uygulanacaktır. Güner’in bu
hikâyeyi yazmasındaki temel etkenin katarsis (arınma) olduğunun
kanıtlanmasına çalışılacaktır.
Jale Sancak's story, The Ordinary Lives, has a multi-layered structure
consisting of two interwined stories. The story is constructed multinarration, stream of consciousness, metafiction, inner speech, inversion,
imaginary expression and intertextuality. Within the plot, there are
suitable situations that include some techniques such as free association,
transferring, reflecting, which are the techniques of psychoanalysis. It is
understood that the inner story that Güner wrote by fictionalising with
metafiction is actually a reflection of her own experiences, and that the
traumas in her subconscious are occasionally raised to the level of
consciousness by reflecting them to the characters in the story. In this
study, the psychoanalytic analyses of Güner and Aslı, will be made
based on what the postmodern techniques used in the story evoke within
the context of plot, people and space. This method will be applied to the
heroes in the story with a Freudian look.