dc.contributor.author |
Şimşek, Meliha R. |
|
dc.date.accessioned |
2020-10-14T06:55:11Z |
|
dc.date.available |
2020-10-14T06:55:11Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.issn |
1308-9196 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1270 |
|
dc.description.abstract |
Gazeteler olayların gösterimini yeniden kurgularken kişisel yorumlarına da yer verdiğinden haber
metinleri ideolojik etkilere açıktır. Söylemde gizli ideoloji işlevsel metin çözümlemesiyle ortaya
çıkarılabilse de ideolojik çözümlemelerde çözümleyicininkinden başka görüşlere de
başvurulmalıdır. Bu çalışmada saf bilgilendirici seçilen 25 birinci sınıf öğrencisinden Bush ile
Erdoğan’a ayakkabılı saldırı haberlerini bildirdikleri yanlılığa göre sıralamaları ve algılarını
etkileyen dilsel öğeleri belirtmeleri istenmiştir. Hangi durumda olayın daha yansız aktarıldığına
ilişkin görüşlerini belirlemek için ise açık uçlu bir soru yöneltilmiştir. Verilerin sıklığı Excel’de
hesaplanmıştır. Sonuçta, benzer saldırıların aktarımında gazetelerin yanlı bir tutum sergilediği
öğrencilerce onanmıştır. Öğrencilerin yanlılık algısı en çok süreç ve katılımcı gösteriminde
kullanılan sözcükler, çatı seçimi ve kılıcıların belirtimi gibi sözcüksel-dilbilgisel araçlardan
etkilenmiştir. |
tr |
dc.description.abstract |
As newspapers add their interpretations while reconstructing the representation of events, news
reports are open to ideological influences. Although ideologies latent in discourse can be revealed
with a functional text analysis, opinions other than an analyst’s must also be consulted in
ideological analyses. In this study, 25 freshmen chosen as naive informants were asked to rank
news reports about shoe assaults on Bush and Erdogan in terms of the bias they impart and to
indicate the linguistic items that affect their perceptions. An open-ended question was
administered to determine their views on in which case the event was reported more neutrally.
The frequency of the data was calculated in Excel. Consequently, it was accepted by the students
that newspapers exhibit a biased attitude in the report of similar assaults. Students’ perception of
bias was most influenced by lexico-grammatical devices like word choice for process and
participants, voice choice and specification of agents. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
İdeoloji |
tr |
dc.subject |
Yanlılık |
tr |
dc.subject |
İşlevsel metin çözümlemesi |
tr |
dc.subject |
Ideology |
tr |
dc.subject |
Bias |
tr |
dc.subject |
Functional text analysis |
tr |
dc.title |
Haber metinlerinde öğrencilerce algılanan yanlılığın işlevsel çözümlemesi |
tr |
dc.title.alternative |
A functional analysis of students’ perceived bias in news reports |
tr |
dc.type |
Article |
tr |
dc.contributor.firstauthorID |
13655 |
tr |
dc.contributor.department |
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
tr |
dc.identifier.endpage |
211 |
tr |
dc.identifier.issue |
9 |
tr |
dc.identifier.startpage |
193 |
tr |
dc.identifier.volume |
5 |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
tr |