Bu çalışmada kültür varlıklarını tanıma ve sahip çıkma bilincinin oluşmasında, hazırlanan ders
planlarının uygulanabilirliği ve güvenirliğini ölçebilmek için, bir başarı testi ve tutum ölçeği
geliştirmek amaç edinilmiştir. Bu kapsamda İlköğretim 7. sınıfta öğrenim görmekte olan
öğrencilerin kültür varlıklarını tanıma ve sahip çıkmaya yönelik başarı düzeyleri ve tutumlarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Başarı testinin geliştirilmesi aşamasındaki ön uygulamalar, daha önce
bu ünitelerin konularını öğrenmiş olan bir üst sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Başlangıçta
49 maddelik olan erişi testi, Malatya Merkez Yeşiltepe Ahmet Parlak İlköğretim Okulu (168
öğrenci) ve Malatya Merkez Yaşar Öncan İlköğretim Okulu’nda (36 Öğrenci) toplam 204 öğrenciye
uygulanmıştır. Ön deneme sonucunda testin R-20 güvenirlik katsayısı 0, 57 olarak bulunmuştur.
Beş dereceli likert tipi “Kültür Varlıklarını Tanıma ve Sahip Çıkma Bilinci ile İlgili Tutum Ölçeği”
deneme formunda kullanılan 44 maddeden hangilerinin işlendiğini belirlemek için, madde toplam
test korelasyonuna bakılmıştır. Bunun sonucunda nihai ölçekte kullanılacak 21 madde tespit
edilmiştir. Ölçeğin deneme formu Malatya Merkez Yeşiltepe Ahmet Parlak İlköğretim Okulu’nda
(182 öğrenci) ve Yaşar Öncan İlköğretim Okulu’nda (52 öğrenci) olmak üzere toplam 234
öğrenciye uygulanmıştır. Oluşturulan ölçeğin tümü için madde toplam test korelasyonu
Cronbach’s Alpha değeri .78 olarak belirlenmiştir ( p> .60).
The purpose of this study was to develop an achievement test and an attitude scale to test
applicability and reliability of the lesson plans prepared to raise the awareness of recognizing and
protecting the cultural entities. In this respect it was aimed at determining the achievement levels
and attitudes of primary students at 7th grade about recognizing and protecting the cultural
entities. The prior pilot studies to develop the test and the scale were conducted on eighth graders
who already studied the topics of the relevant unit. The initial form of the achievement test, which
included 49 items, was administered on 204 students from Yeşiltepe Ahmet Parlak Primary school
(168 students) and Yaşar Öncan Primary School (36 students) in Malatya city center. The R-20
reliability coefficient of the test was found as 0, 57 as a result of the pilot study.
In order to find the functional items among the 44 items in the trial form of 5-point Likert type
“Attitude Scale on Recognizing and protecting the Cultural Entities”, item-total correlations were
estimated. As a result of this estimation, 21 items to be used in the final form of the scale were
determined. The trial for of the scale was administered on 234 students from Yeşiltepe Ahmet
Parlak Primary school (182 students) and Yaşar Öncan Primary School (52 students) in Malatya
city center. The Cronbach’s Alpha coefficient for item-total correlation for the final scale was
estimated as .78 ( p> .60).