Eğitim sistemimizin önemli hedeflerinden biri yetiştirilecek insan gücünün yaratıcı düşünme
becerilerine sahip olmasıdır. Yaratıcı düşünme becerilerine sahip bireylerin yetiştirilmesinde en
önemli görev öğretmenlere düşmektedir. Dolayısıyla öğretmenlerin yaratıcı düşünceye sahip
bireyler yetiştirme konusunda gerekli bilgi ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir. Ancak
öğretmenlerin bu alandaki yeterliliklerinin ne düzeyde olduğu tam olarak bilinmemektedir.
Bu araştırmanın amacı, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. sınıf Fen Bilgisi Öğretmenliği
programında öğrenim gören öğrencilerinin “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı” dersi
kapsamında öğretim materyali hazırlarken, materyal hazırlama sürecinde ve hazırladıkları
materyale göre yaratıcılıklarını değerlendirmektir. Ayrıca araştırmada öğrencilerin, materyallerini
hazırlarken karşılaştıkları sorunların neler olduğu ve bu sorunların öğrencilerin materyal tasarımı
çalışmalarına nasıl etki ettiği belirlenmeye çalışılmıştır.
Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan, bir ya da birkaç özel durumun
derinlemesine incelenerek analiz edilmesini sağlayan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2010-2011 öğretim yılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim fakültesi
Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. sınıfında öğrenim gören 55 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Yapılan araştırma materyal tasarlama sürecinin ve ortaya konulan ürünün yaratıcılık
gerektirdiğini göstermiştir. Ayrıca materyallerin yeni, özgün ve farklı oldukları ile ilgili dönütler
alınmıştır. Öğrencilerin yaratıcı düşünme ile ilgili ciddi etkinliklerde bulundukları ortaya çıkmıştır
ancak materyal yapımında kullanılan malzemeleri temin etme konusunda karşılaşılan sorunların
ileriki zamanlarda yeni materyal veya proje yapmaları ile ilgili motivasyonlarını olumsuz
etkileyeceği düşünülmektedir.
One of the important goals of our education system is to have trained manpower with creative
thinking skills. Training of individuals with creative thinking skills is one of the most important
tasks for all teachers. Therefore teachers should have the necessary knowledge and skills in order
to train the creative-minded individuals. However, teachers' qualifications in this field are
unknown.
The purpose of this study is to evaluate 3th class Science Education students studying in
Instructional Technologies and Material Design course within the scope of creativity in the process
and at the end of preparing instructional material in Education Faculty, Adıyaman University. In addition, it was tried to determine the factors affecting students’ creativity in the instructional
material development process.
In this study, case study which one of the qualitative research methods used in order to in-depth
analyze the situation. The study group includes 55 third grade Science Education preservice
teachers studying Education Faculty, Adıyaman University during 2010-2011 academic year.
The research showed that the instructional material design process and instructional material as
a product requires creativity. In addition feedbacks about developed instructional materials
showed that they are new, original and different. It is believed that during instructional material
development process, students' showed serious activities about creative thinking, but the
problems in finding the materials used in the process of constructing materials may negative
impact on students’ motivation at a later time to do the new project or instructional material.