Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin atmosferdeki doğal elektriklenme
olaylarından şimşek, yıldırım ve gök gürültüsü kavramları ile ilgili kavram yanılgılarını ve bilgi
eksikliklerini belirleyerek, öğrencilerde kavramsal gelişimi sağlamak için önerilerde bulunmaktır.
Araştırma 2009 – 2010 öğretim yılı bahar yarıyılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen
Bilgisi Öğretmenliği lisans ve yüksek lisansta öğrenim gören toplam 127 öğrenci ile yürütülmüştür.
Öğrencilerin kavram yanılgılarını ve bilgi eksikliklerini belirlemek için üç açık uçlu sorudan oluşan
bir test kullanıldı. Testteki sorulara verilen yanıtlar benzerliklerine göre gruplandırılarak
değerlendirildi. Değerlendirme sonucunda, öğrencilerin atmosferdeki doğal elektriklenme
konusunda kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerinin olduğu belirlendi. Sonuçların konu ile ilgili
daha önce yapılmış olan çalışmalarda elde edilen bulgular ile uyumlu olduğu görüldü.
The aim of this study is to determine prospective science teachers’ misconceptions and lack of
knowledge on the occurrence of natural electrification such as lightning, thunderbolt and
thunder in order to provide suggestions for conceptual development. For this study data was
collected from 127 science student teachers’ attending undergraduate and graduate program at
Faculty of Education in Adıyaman University during spring semester in 2009 - 2010 academic
years. In order to determine students’ misconceptions and lack of knowledge a questionnaire
involving three open ended questions was used. The students’ answers to the questionnaire
were assessed by grouping their similarities. According to assessment results, it has been found
that students have misconceptions and lack of knowledge on the occurrence of natural
electrification in the atmosphere. The results of this study was also supported by the studies
have been done on this subject.