Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin
bilgi yönetimi stratejilerini kullanma düzeylerini belirlemektir. Araştırma nicel
yaklaşımla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Verileri toplamak için kullanılan anket,
Gaziantep ili merkez ilçelerinde bulunan ortaöğretim kurumlarında görevli
yöneticilere uygulanmış ve 169 anket geçerli sayılmıştır. Araştırma sonucunda okul
yöneticilerinin bilgiyi en sık kendi gözlemlerinden, tecrübe ve sezgilerinden elde
ettikleri, edindikleri bilgileri en çok okuldaki diğer yöneticiler ve öğretmenler ile
paylaştıkları, okulla ilgili sorunları çözerken ve kararlar alırken yine en çok kendi
tecrübelerinden ve okuldaki diğer yöneticilerden elde ettikleri bilgileri kullandıkları
ve elde ettikleri bilgileri ise öncelikle bilgisayarlarda ve sonra basılı olarak saklamayı
tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca, okul yöneticilerinin bilgiyi elde etme, paylaşma,
kullanma ve depolama stratejilerini yeterli düzeyde kullandıkları tespit edilmiştir.
Ancak, yöneticilerin, bilgi elde etme, paylaşma ve kullanma aşamalarında, veliler ve
okul aile birliği gibi önemli paydaşlarla görece daha az etkileşim içinde oldukları,
dolayısıyla bu paydaşların okulun problem çözme ve karar alma süreçlerine daha az
katıldıkları belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin, veliler ve okul aile birliğiyle iletişim ve
etkileşim fırsatlarının artırılmasıyla, bu katılımın artacağı düşünülmektedir.
This paper aims to determine use level of knowledge management strategies for
secondary school administrators who are principals and vice-principals.
Quantitative descriptive method is used. A questionnaire is administered to the
administrators in central districts of Gaziantep. 169 of returned questionnaires are
valid. Findings of this study show that (i) school administrators acquire knowledge
from most frequently their own observations, experiences and, intuitions; (ii) mostly
share their knowledge with colleagues and teachers in their schools; (iii) utilize
knowledge which is acquired from their own experiences and colleagues in their
schools in order to make decisions and solve problems regarding their schools and,
(iv) store acquired knowledge firstly in computer and secondly in the form of hard
copy. The study also reveals that school administrators use knowledge acquisition,
sharing, utilization and, storing strategies in very often. However, school
administrators have relatively less interaction among parents and members of
parent-teacher association who are crucial shareholders for schools on acquiring,
sharing and utilizing of knowledge. In other words, these shareholders have participation on process of decision-making and problem-solving in schools. We
think that when school administrators’ opportunities of communication and
interaction with parents and parent-teacher association, this participation will
increase.