Aim: The aim of this study was to determine
vocational school students’ beliefs and attitudes
towards breast cancer.
Materials and Methods: The descriptive study was
conducted with 255 female students at Kastamonu
University Taşköprü Vocational School in the 2018-
2019 Academic Year. Data were collected using a
“Descriptive Characteristics Form” and Champion’s
Health Belief Model Scale" for breast cancer
screening.
Results: The mean age of participants was 19.74±18.4
years and 48.6% were medical documentation and
secretarial students. Participants’ CHBMS subscale
scores showed that they had high perceptions of
benefits of breast self-examination, low perceptions of
seriousness, barriers to performing breast selfexamination and health motivation. Participants who
performed breast self-examination had higher
perceptions of benefits of breast self-examination and
confidence/self-efficacy and lower perceptions of
barriers to performing breast self-examination than
those who had never performed breast self-examination
before (p<0.01).
Amaç: Bu çalışma, meslek yüksekokulu öğrencilerinin
meme kanserine ilişkin inanç ve tutumlarının
belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, 2018-2019 Akademik
yılında Kastamonu Üniversitesi Taşköprü Meslek
Yüksekokulunda öğrenim gören kız öğrencilerle
(N:255) tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Verilerin
toplanmasında “Tanıtıcı Özellikler Formu” ve
“Champion’un Meme Kanseri ve Taramalarına İlişkin
Sağlık İnanç Modeli Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma kapsamındaki öğrencilerin yaş
ortalaması 19,74±18,4 ve %48,6’sı Tıbbi
Dökümantasyon ve Sekreterlik bölümündedir.
Öğrencilerin sağlık inanç ölçeği alt boyutlarından
aldıkları puanlar incelendiğinde; yarar algılarının
yüksek, duyarlılık, ciddiyet/önemseme, engel ve sağlık
motivasyonu algılarının düşük olduğu belirlenmiştir.
Kendi kendine meme muayenesi yapan öğrencilerin
kendi kendine meme muayenesi yapmayan öğrencilere
göre yarar ve güven/öz etkililik algıları yüksek, engel
algıları düşüktür (p<0,01).
Sonuç: Öğrencilere yönelik müfredat programlarına
sağlığı koruma davranışlarına ilişkin eğitimlerin
eklenmesi önerilebilir