Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliği fakültesinde eğitim gören birinci ve dördüncü sınıf
öğrencilerin dental kaygı düzeylerinin karşılaştırılmasıdır.
Yöntem: Çalışmamıza diş hekimliği fakültesinde eğitim gören 82 birinci sınıf, 45 dördüncü
sınıf olmak üzere toplamda 127 öğrenci dahil edilmiştir. Dental kaygının ölçülmesi için sıklıkla
kullanılan 5 sorudan oluşan Modifiye Dental Anksiyete Skalasını (MDAS) ve demografik
bilgileri içeren anket formları katılımcılara dağıtıldı. MDAS skoru 19 veya daha yüksek olan
katılımcılar yüksek dental kaygı düzeyine sahip olarak değerlendirildi ve kaydedildi. Elde
edilen verilerin Student t testi ile tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak istatistiksel
analizleri yapıldı.
Bulgular: Tüm sorularda birinci sınıfların MDAS skorları daha yüksekti ve ilk soru hariç diğer
tüm sorularda skorlar bakımından gruplar arasında anlamlı fark bulundu (p<0.001). Birinci
sınıflarda elde edilen ortalama MDAS skoru (14.28±4.09) dördüncü sınıflarda elde edilen
ortalama MDAS skoruna (10.59±3.67 ) göre anlamlı derecede daha yüksek bulundu (p<0.001).
MDAS skoru ≥ 19 olan öğrenci sayısı birinci sınıflarda 10 (%12,2) iken dördüncü sınıflarda 1
(%2,2) olarak bulundu.
Sonuç: Diş hekimliği birinci sınıfta eğitim gören öğrencilerin düzeyleri dördüncü sınıfta eğitim
gören öğrencilere göre daha yüksektir. Diş hekimliği eğitimi ile dental kaygı arasında ters orantı
olduğu görülmüştür. Bu veriler doğrultusunda diş işlemleriyle alakalı bilgilendirmenin
arttırılarak bireylerin dental kaygı düzeylerinin azaltılabileceği söylenebilir.
Objective: The aim of this study was to compare the levels of dental anxiety among the first
and fourth year dentistry students.
Methods: A total of 127 dentistry students (82 first year and 45 fourth year) were enrolled in
the study. Questionnaire forms including Modified Dental Anxiety Scale (MDAS) and
demographic information, consisting of 5 questions frequently used for measuring dental
anxiety, were distributed to the participants. Participants with an MDAS score of 19 or higher
were evaluated as having a high level of dental anxiety and were recorded. The data were
analyzed by Student t test and ANOVA.
Results: The MDAS scores of the first year student were higher in all questions and there was
a significant difference between the groups in terms of scores in all other questions except the
first question (p <0.001). The mean MDAS score in the first year (14.28 ± 4.09) was
significantly higher than the mean MDAS score in the fourth year (10.59 ± 3.67) (p <0.001).
The number of students with MDAS score ≥ 19 was 10 (12.2%) in the first year and 1 (2.2%)
in the fourth year.
Conclusion: First year dentistry students have higher levels than fourth year students. There
was an inverse relationship between dental education and dental anxiety. According to these
data, it can be said that dental anxiety levels of individuals can be decreased by increasing the
information about dental procedures.