Amaç: Bu çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin dren takibi ve bakımı konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki bu çalışma 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılı’nda Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış (ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri) çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 233 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veriler araştırmacılar tarafından “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Dren Uygulama ve Bakımına İlişkin Bilgi Değerlendirme Formu” kullanılarak toplandı. Elde edilen veriler SPSS 23 programında tanımlayıcı istatistikler kullanılarak yüzdelik dağılımlar, ortalamalar ve ki-kare testi kullanılarak değerlendirildi. İstatistiksel anlamlılık sınırı p< 0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya %53.07 (n=233) oranında katılım sağlandı, öğrencilerin %73.4’ü (n=171) kız , %36.9’u (n=86) üçüncü sınıf , %83.7’sinin (n=195) herhangi bir meslek eğitimi vermeyen liseden mezun olduğu, %7.3’ünün (n=17) sağlık sektöründe çalıştığı belirlendi. Öğrencilerin %63.5’inin (n=148) dren takibi ve bakımı konusunda daha önce eğitim aldığı, %50.6’sının (n=118) dreni olan bir hastaya bakım verdiği belirlendi. Öğrenciler, araştırmacılar tarafından hazırlanan bilgi değerlendirme sorularına %55 oranında doğru cevap verdiği saptandı. Çalışmamızda öğrencilerin sınıfları ile dren uygulaması ve bakımına ilişkin temel bilgileri içeren sorular arasındaki ilişki incelendiğinde ikinci sınıf öğrencilerinin üst sınıflara göre doğru bilme oranının (%44.3) daha yüksek olduğu belirlendi.
Sonuç: Elde edilen sonuçlarda hemşirelik öğrencilerinin drenler konusunda bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı kaydedildi. Bu bilgi yetersizliğinin özellikle dren tipindeki değişikler ve öğrencilerin bir üst sınıfa geçtikçe bu konuyla ilgili klinik uygulamalı derslerin bulunmamasından kaynaklandığı düşünülmektedir.
Objective: This study was carried out in order to determine the level of knowledge about nursing department students' follow-up and care of the drains.
Method: This identificatory and cross-sectional study was carried out with 233 students (second, third and fourth grade students) who took Surgical Nursing course at departmant of Nursing science during spring term in 2016-2017 academic year and accepted to participate the study voluntarily. The data were collected by the researchers by using “Student Introduction Form’’ and “Information Evaluation Form Concerning Usage and Treatment of Drain’’. The data obtained were evaluated using the percentage distributions, averages and chi-square test using descriptive statistics in the SPSS 23 program. The statistical significance limit was accepted as p<0.05.
Results: %53.07 (n= 233) participated in the study, %73.4 (n= 171) of the students were girls, %36.9 (n= 86) were in the third grade and %83.7 (n= 195) and %7.3 (n= 17) were working in the health sector. It was determined that %63.5 of the students (n= 148) had been educated about the follow-up and care of the drains, and %50.6 (n= 118). The students responded correctly to the information evaluation questions prepared by the researchers by %55. In our study, when the relationship between students’ classes and the questions relating to basic informations about practicte and maintenance of drain, it is indicated that second year students’ rate of knowing the correct answer (%43.3) is higher than upper students.
Conclusion: It was noted that nursing students' knowledge levels about drains were not sufficient in the results obtained. This lack of knowledge is considered to be due, in particular, to changes in the type of drain and the lack of relevant clinical practice courses for students as they progress through a higher class.